Je maakt afspraken met je klanten en ze komen die niet na. Je komt bij een klant thuis om te kijken wat ze anders kunnen doen, om een oplossing te vinden voor een druk kind. Als jeugdprofessional wil je structuur aanbrengen door bijvoorbeeld een afspraak maken over het planbord. Daarmee maak je visueel hoe een week eruit ziet voor een kind. De ouder zegt dan ‘Dat is goed, daar ga ik mee aan de slag.’

Maar twee weken later is er nog geen planbord en een maand later nog niet. Op een gegeven moment zakt de moed je in de schoenen. Je hebt al zo vaak met de ouder afgestemd, maar ze doet niet wat je adviseert. Je raakt gefrustreerd.

Jouw intrinsieke motivatie als jeugdprofessional

Veel jeugdprofessionals hebben dan minder zin om naar de klant te gaan. Vervolgens raakt de klant minder gemotiveerd. Je gaat negatief denken over het gezin en dat vind ik echt heel erg. Daarom vind ik jouw intrinsieke motivatie als jeugdprofessional zo belangrijk.

Jij bent ook een mens met emoties

Als een ouder afspraken niet nakomt, denkt een jeugdprofessional al gauw: ‘Ik ben voor jou aan het werk en jij doet verder niets.’

Of er gaat iets knagen: ‘Ben ik niet goed genoeg en doe ik mijn werk niet goed?’

Je zit dan al te diep in je eigen emoties. Dat maakt het lastig om goed te kijken naar de klant.

De klant heeft een vraagstuk en jij bent de jeugdprofessional. Dat betekent dat jij goed luistert en doorvraagt. Maar ook dat je herkent: hé, dit is mijn eigen emotie. Een jeugdprofessional is ook maar een mens en natuurlijk heb je emoties. Leer jezelf dus goed kennen en weet wanneer iets jou triggert en wat dat over jou zegt.

Houd afstand

Met het begeleidingsmodel heb je een structuur om naar een situatie te kijken in plaats van op inhoud en emotie. In deze situatie heb je duidelijk last van belemmeringen.

jeugdprofessional

Neem niet de problemen op je schouders, maar houd afstand: dit is de situatie, dit is de behoefte en hoe kan jij daarop inspelen? Hoe komt het dat die ouder bijvoorbeeld geen planbord maakt? Hoe komt het dat een ouder ja zegt en nee doet?

In een tussenevaluatie met ouders kun je heel goed vragen: ‘Je wilt toch het beste voor je kind. Dit planbord geeft rust en structuur. Hoe komt het dat je dit niet kunt uitvoeren? Hoe kan ik jou helpen zodat het wel lukt?’

Soms weet de ouder ook niet hoe dat komt. Ouders hebben niet altijd woorden voor hun emoties. Dus je kunt suggesties aanreiken: ‘Laten we samen zo’n planbord maken.’

Of je vraagt: ‘Wat zou jij nodig hebben om het wel te kunnen doen?’

Overtuigingen en belemmeringen bespreken

De ouder kan bijvoorbeeld antwoorden: ‘Ik merk gewoon dat ik het zo druk heb dat ik er geen tijd voor kan vrijmaken’, ‘Ik heb er geen rust voor, mijn hoofd zit vol.’ of ‘Ik loop zelf over met emoties; ik moet overal voor iedereen zorgen.’

Zo vind je de overtuigingen van ouders. Vaak is er meer aan de hand en moet de ouder het emotionele emmertje eerst leeg maken. Het heeft geen zin om met nieuwe dingen aan de slag te gaan als er nog veel emoties in de weg zitten.

Je kunt bijvoorbeeld de volgende een stukje wandelen met de ouder. Want beweging is goed en dan blijft ze ook niet vastzitten in emoties. Als je tegenover elkaar zit kan dat heel aangrijpend zijn of te dichtbij komen. Wanneer je buiten aan het wandelen bent is er ruimte en vrijheid. En dan is er ook meer ruimte om wat dingen te delen met elkaar. Bijvoorbeeld dat de ouder teveel vastzit in overtuigingen en belemmeringen.

Ze gaat het toch uitvoeren

Dan kan het ook helpen om voorbeelden te geven van andere ouders, want dat stelt hen gerust. Wanneer ouders hulp inschakelen is het in het begin een enorme rollercoaster. Ergens hopen ze dat je hun probleem oplost. Maar als ze er dan achter komen dat iemand anders alles bepaalt, voelt dat helemaal niet fijn. Dus als jij als jeugdprofessional ouders het gevoel kan geven dat ze het zelf bedacht hebben, gaan ze het eerder uitvoeren.

 

Dit en nog veel meer behandel ik in de eerste module van mijn online programma over het Begeleidingsmodel. Daar kun je zelf ervaren hoe het werkt en je kunt ermee oefenen. Ga nu naar de pagina en schrijf je in: https://judithnieuwpoort.nl/online-programma/